West-Frisia

Het verdriet van het Opleidingssysteem

En daar is er weer één. Jelte Krijnsen tekent een contract bij het Australische Jayco-Alula. In korte tijd klom de Fries via Continentalteam A Bloc van clubrenner bij WPGA en de Jonge Renner op tot Worldtourrenner.

De Nederlandse Worldtourploegen DSM en Visma en de Knwu slaan zich met regelmaat op de borst over haar eigen talentontwikkeling. Toch mag worden afgevraagd of dit terecht is.

Het lijstje hard op de deur kloppende Nederlandse nieuwe toppers zegt meer dan genoeg. Frank van den Broek, Johan Dorussen, Jardi van der Lee, Bart Lemmen en Jelle Johannink mogen met recht aanvoerders van een nieuwe lichting profs worden gezien. Ook Wessel Mouris sluit met een aantal fraaie uitslagen aan bij zijn iets oudere voorgangers. Misschien niet qua leeftijd, maar wel qua ‘profjaren’, zijn dit renners die nog maar net komen kijken.

Opvallend genoeg beliepen alle bovengenoemde renner niet het ‘traditionele’ opleidingstraject. Opleidingsploegen zagen ze niet rijden en ook contiteams stonden niet te trappelen om deze renners in te lijven. Clubploegen boden onderdak. Johannink reed jaren bij Kanjers voor Kanjers voordat hij werd ontdekt. Dorussen was de sprinter van Dutchfood Valley. Van der Broek werd al jaren geleden getipt, terwijl hij nog bij Swabo en Mooi Jong actief was. Lemmen verdedigde drie jaar de kleuren van West-Frisia. Van der Lee ontwikkelde zich bij Willebrord en Mouris werd opgevangen door WPGA. Eerder was er ook al Gijs Leemreize die rechtstreeks de stap maakte van Kanjers voor Kanjers naar Jumbo Visma en dit bekroonde met een meer dan voortreffelijk optreden in de Giro van 2022.

Met hen opvallende rijden in de meest recente Tour mogen Van der Broek en Lemmen gezien worden als de vlaggendragers. Beiden komen dan ook zondag in actie op het WK wielrennen.

Nederlandse talenten die opklimmen via het geëigende traject lijken moeilijker door te breken. Het geplaveide volledig schoongeveegde pad met trainers en materiaal van opleidingsploegen lijkt prachtig, maar betaalt zich momenteel zeker nog niet uit voor renners van Hollandse bodem.

Misschien zou het vele geld en aandacht dat er in een kleine groep jonge tot ‘talent’ bestempelde nieuwelingen en junioren wordt gestopt veel beter breder worden ingezet. Met een ruimere pool van renners is er veel meer kans dat renners met een latere groeicurve, minder fanatieke ouders, weinig wielerachtergrond of minder trainingskilometers in de jonge benen wel worden ontdekt. Want de kans op teleurgesteld afhaken bij het niet halen van de opleidingsteams in het huidige systeem is megagroot. Iets waarin veel nog niet gedefinieerd talent wordt gemist.

De leiding van Visma-Lease a Bike zou toch eigenlijk beter moeten weten. De motor van het succes achter de opgang va de formatie was Primoz Roglic. De Sloveense ex-schansspringer gold toch ook echt als een ‘zij-invlieger’.