West-Frisia

Knwu-regel sloopt NH’se criteriums

De nieuwe licentie-indeling van de Knwu zorgt voor een nieuw elan in het wielrennen. Hoewel zeker nog aan het puntensysteem moet worden geschaafd, lijkt de indeling voor iets meer koersvreugde te zorgen.

De Noord-Hollandse criteriums lijden echter onder de nieuwe opzet. Waar in het verleden de categorieen elite/beloften met de amateurs kon worden gecombineerd, is dit nu niet meer mogelijk. Het gevolg is minimale startvelden in beide categorieën. Enkhuizen en Venhuizen trokken nog 25 renners bij de elites. Oostzaan moest het zelfs stellen met twaalf coureurs.

Ook Klasse 1 blijkt moeilijk zonder andere categorieën te kunnen draaien. Zonder de instroom van Klasse 2 en 3 renners is de categorie nog niet levensvatbaar. Venhuizen, met slechts achttien renners in koers onderstreepte dit.

Meerdere oplossingen zijn voorradig. Dispensatie om de Klasse 1 renners weer net zoals voorgaande jaren bij de elite-renners te laten starten zal zeker helpen. Als tweede optie kan een promotieregel vanuit de Klasse 1 worden aangedragen. Want waar nu Klasse 2 en 3 renners verplicht promoveren naar een hoger niveau, stokt dit systeem bij Klasse 1. Een verplichte overstap naar de elites zou het systeem flink verbeteren en zowel zorgen voor een volwassen elitepeloton als een qua niveau iets toegankelijkere Klasse 1 wedstrijden.